Vi i Follo Trafikkteam elsker jobben vår, likevel unner vi oss noen øyeblikk utenfor trafikkskolebil og klasserom. Fredag 12.mai 2017 gikk Rally Oslofjord av stabelen igjen, det er 60 år siden rallyet ble arrangert for første gang.
Se video fra arrangementet:
Fredag 12.mai 2017
Dette løpet ble arrangert i mai 1957, den gang med stor internasjonal deltagelse. Starten i år går fra Tyrigrava ved Gjersjøen i Oppegård, og kjøres på koselige småveier, for deltakerne blir lunsjen på Larkollen før ferden går videre til Moss og Bastøyferjen over til Horten.

Follo Trafikkteam måtte selvfølgelig være på plass for å få med seg Rally Oslofjord, ikke minst siden starten gikk fra Tyrigrava. "Grava" har gjennom historien vært et sted for bil- og motorinteresserte, og nå har Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA) og Norsk Veteranvogn Klubb (NVK) kjøpt stedet, vi ser frem til mange år fremover med en lokalt økende interesse for bilsport og motorkultur.


Hva er Rally Oslofjord?
Starten går fra Tyrigrava, som opprinnelig er en gammel skysstasjon tilbake til 1850-tallet og i dag mye brukt som treffsted for både motorsykkel- og bilfolk. Turen går på koselige og rolige veier nedover østsiden av Oslofjorden, lunsjen tas på Kafe Losen på Larkollen.



På vei gjennom Kambo passeres bygningen som i sin tid huset Norsk Automobilfabrikk. Etter lunsj går ferden mot Moss ferjekai og med Bastøyferjen over til marinebyen Horten.



Historisk sus.
Det er et historisk sus over hele arrangementet. Horten har både et flott kjøretøymuseum og et marinemuseum som er verdt et besøk. Første dag blir totalt 75 kilometer tilbakelagt.



Andre dag går ferden sydover i Vestfold på sjarmerende småveier med enkelte korte strekninger på grus. Vestfold har mye spennende vikinghistorie å by på, og når vi tenker på at det var sludd og snø 36 timer før starten på årets Rally Oslofjord så er det tydeligvis mange tøffe vikinger i Norsk Veteranvognklubb den dag i dag.
Lunsjen på dag 2 inntas på Strand Leirsted i Sandefjord. Veien tilbake blir på nye flotte veier for veteranbilkjøring. I Horten blir det to overnattinger på Best Western Hotell og dag 2 byr på 120 km kjøring tur/retur.
For å tilpasse løpet også for de aller eldste biler/MC produsert før 1926 avholdes det en noe kortere løype. Tredje dagen sjekker deltakerne ut av hotellet etter frokost og setter så kursen mot Leangkollen Hotell i Asker og avslutningslunsj med premie- og plakettutdeling.


Hvorfor bør man interessere seg for veteranbiler?
Alle veteranbiler er rullende museumsgjenstander. For at en bil skal kunne godkjennes som veteranbil må den være minst 30 år gammel, det vil si at nå i 2017 kan en veteranbil være fra 1987 eller eldre.
Du må ikke være medlem i en veteranbilklubb for å eie en eldre bil, men vi tenker at det absolutt er en fordel da du får innsikt, kunnskap og et godt miljø rundt hobbyen din.

Norge er et langstrakt land med lange avstander, vi har for vane å kritisere trafikktetthet, veistandard, (andres) kjøredyktighet og alt annet som kan virke irriterende. Med veteranbilhobbyen tror vi det kommer en ekte livsglede, en ekte kjærlighet til vår nære historie og ikke minst ekte kjærlighet til bil og transport.

Er det så viktig å ta vare på gamle biler? Se på bildene, se videoklippet og tenk om du kunne kjøpt tilbake den første bilen du eide? Eller kanskje den første bilen din bestefar eide?

Tenk på setene i den bilen, tenk på rattet og hvordan det var å holde i, tenk på din aller første kjøretur med ditt eget ferske førerkort.
Det er godt at noen tar vare på disse minnene, og vi håper at veteranvognklubbene over det ganske land har mange gode år foran seg. Tut og kjør!